PERSBERICHT

Leusden, 11 mei 2021

Nederlands eerste en grootste bouwmarktketen GAMMA wordt 50 jaar
Doe-het-zelf-bedrijf maakte klussen en talloze huisinnovaties bereikbaar voor grote publiek

Winkelketen GAMMA bestaat op dinsdag 11 mei precies 50 jaar. Nederlands bekendste bouwmarktketen werd in 1971 opgericht door een groep bouwmaterialenhandelaren nadat zij tijdens een reis in de Verenigde Staten het concept ‘home improvement center’ hadden gezien. Zij besloten dit vernieuwende winkelconcept naar Nederland te brengen en openden in Breda het eerste filiaal van GAMMA. Sindsdien groeide de winkelketen hard en wist GAMMA Nederland massaal aan het klussen te krijgen. Vandaag de dag is GAMMA met 167 bouwmarkten in Nederland de toonaangevende marktleider in de doe-het-zelf-branche.

Hoewel GAMMA oorspronkelijk bedoeld was voor kleine aannemers, waren het vooral particulieren die de eerste bouwmarkt in Breda bezochten. Het concept sloeg vanaf het eerste begin aan en in tien jaar tijd werden er meer dan 45 winkels geopend. GAMMA was ook een van de eerste ketens die geen eigen winkels had, maar werkte met franchisenemers. Bijzonder is dat vandaag de dag veel franchisenemers van het eerste uur of hun kinderen aandeelhouder zijn van het moederbedrijf Intergamma.

GAMMA kreeg met haar doe-het-zelf-concept in de afgelopen 50 jaar nagenoeg iedere Nederlander aan het klussen. Veel huisinnovaties, zoals laminaat, mengverven, FSC-gecertificeerd hout, glazen douchecabines en accuboormachines werden door GAMMA bereikbaar gemaakt voor alle Nederlanders. Vandaag de dag kunnen klanten bij GAMMA terecht voor alle klussen, groot en klein, en zet het bedrijf de laatste jaren in op woningverduurzaming. Zo maakt GAMMA het heel eenvoudig om zelf of via een professional woningen volledig te isoleren of zonnepanelen aan te schaffen. Een ding is er niet veranderd en dat is dat GAMMA zich altijd in de kijker speelt met opvallende reclamecampagnes, zoals die van Sjaak en Freek-Willem. Ook was GAMMA via haar moederbedrijf Intergamma het eerste doe-het-zelfbedrijf dat in Nederland een webshop en een app introduceerde waarmee klanten producten kunnen bestellen en honderden klusvideo’s kunnen bekijken. Het is dan ook niet vreemd dat er jaarlijks zo’n 30 miljoen bezoeken worden gebracht aan GAMMA bouwmarkten en bijna 100 miljoen bezoeken aan de GAMMA website met webshop.

Van ‘Dat zeg ik, GAMMA’ naar ‘Ik kan het’
Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma: ‘Voor veel Nederlanders is hun huis en tuin vanzelfsprekend de belangrijkste plek in hun leven. Het is de plek waar men eet, leeft, tijd doorbrengt met familie en vrienden en tegenwoordig ook steeds meer werkt. Wij zijn er trots op dat we al vijftig jaar onze klanten mogen helpen bij het verbouwen, verbeteren en verduurzamen van hun huis en tuin. Niet voor niets luidt onze slogan nu ‘Ik kan het’. Wij geloven echt dat klussen bij elke Nederlander in de genen zit. Wij zijn er dan ook voor iedere klus en voor alle klussers in Nederland, fanatiek en meer ervaren of diegenen die alleen af en toe een wandje schilderen of plankje ophangen. Maar soms heb je daar wel wat ondersteuning bij nodig. Wij willen Nederland helpen om hun thuis écht helemaal van henzelf te maken.’

Campagne 50 jaar GAMMA
GAMMA viert haar verjaardag met een zeer uitgebreide multimediale campagne. In deze campagne vertelt GAMMA hoe het klussen van generatie op generatie over is gegaan. In de afgelopen 50 jaar hebben de Nederlanders zich het klussen eigen gemaakt. Er zijn daarbij eigen eigenzinnige manieren van klussen ontstaan, die van generatie op generatie worden doorgegeven. Daarom gaan we 50 jaar GAMMA vieren door een ode te brengen aan deze eigenzinnige manieren van klussen, die generaties familieleden kenmerken. We hebben onderzoek gedaan naar deze maniertjes onder 1000 consumenten, en de twee belangrijkste: potlood achter het oor en fluiten staan centraal in onze campagne ’Klussen zit in onze genen’; in die van ons en van onze klanten. Daarnaast zal GAMMA50 worden gevierd met een uitgebreid programma aan win-, spaar- en kortingsacties. Natuurlijk wordt dit ook gevierd samen met de medewerkers. Al die duizenden medewerkers staan al jarenlang dagelijks klaar om onze klanten te helpen met alles wat ze nodig hebben voor hun klus.

[Alleen voor de vakmedia] De crossmediale campagne bestaat uit televisie, radio, online video, social media, display en out of home.

Over Intergamma
Intergamma B.V. is met haar winkelformules GAMMA Nederland, GAMMA België en KARWEI marktleider in de doe-het-zelfmarkt in de Benelux. Met een sterk winkelnetwerk en omnichannel strategie inspireert en helpt Intergamma haar klanten om van hun huis en tuin een echt en duurzaam thuis te maken. Intergamma behoort met een omzet van €1,7 miljard tot de top 3 van Nederlandse non-food retailbedrijven. Het bedrijf streeft naar verantwoord ondernemen, op een respectvolle manier voor de mens en zijn omgeving. www.intergamma.nl

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Laurens Miedema
Manager Marketing & Communicatie
l.miedema@intergamma.nl
Telefoon 06-53442215

Klik hier voor foto’s zoals historische beelden, historische logo’s en foto’s van het laatste GAMMA-winkelconcept. Op www.gamma50jaar.nl is een volledige tijdslijn te vinden.

Recent bekeken